Dr. Várhelyi Tamás: Még jobban ki kellene aknázni a bor és wellness kapcsolatát

2018.02.23

Az Innovatív Turisztikai Tudásközpont igazgatója immár három éve képviseli hazánkat a Global Wellness Summit nemzetközi wellness világtalálkozón. Úgy véli, még tovább lehetne növelni a térség borwellnessre épülő turizmusát.

Dr. Várhelyi Tamás az Eszterházy Károly Egyetem gazdasági főigazgatója, innovációs igazgatója és tanára is egyben, ugyanakkor az Innovatív Turisztikai Tudásközpont vezetője.

Vele beszélgetett az EgerHírek a világtalálkozóról és az egri turizmusban rejlő újabb lehetőségekről.

EgerHírek: – Tíz éve az Innovatív Turisztikai Tudásközpont igazgatójaként képviseli hazánkat a Global Wellness Summiton, az elmúlt három évben egyedüli meghívottként Magyarországról. Itt a wellnes iparág vezetői, véleményformáló szakemberei megismerhetik hazánk értékeit, valamint a magyar szakemberek tájékozódhatnak a legfrissebb nemzetközi trendekről, eredményekről. A 2018-as világtalálkozón is részt vesz? Mivel készül idén erre az alkalomra?

Várhelyi Tamás: – Igen, idén is meghívást kaptam a 2018-as találkozóra. Egyrészt ez alkalom arra, hogy elmondjuk: milyen lehetőségek, tendenciák vannak Magyarországon, ugyanakkor megfigyeljük a születőben lévő nemzetközi trendeket. Az a jó ebben a világfórumban, hogy itt az iparág döntéshozói, legfontosabb szereplői találkozhatnak, eszmét cserélhetnek a terveikről, közösen alakíthatják a wellness világ jövőjének terveit. Ezáltal öt évre előre lehet látni, hogy milyen irányba tart ez az iparág.

Dr. Várhelyi Tamás a város szakbizottságának turizmusért felelős tagja – Fotó: Nemes Róbert

A megyénkben Egerszalók mellett Demjén az a település, ahol a legnagyobb fejlődés figyelhető meg az elmúlt években. Ezek már gyógyhely minősítéssel is rendelkeznek. Most már csak nemzetközileg elismertté kell tenni azokat. Ez azonban nem egyszerű feladat. A legjobb az lenne, ha Eger, mint a legismertebb turisztikai város összefogna az érintett településekkel és Eger Termálvidék néven közös brandet és marketingstratégiát dolgoznának ki. Ezzel aztán sikeresen jelenhetnének meg a nemzetközi színtéren is. Egyedüliként ismertté tenni egy olyan fürdőt, mint az egri vagy a mezőkövesdi nehéz, hiszen túl kicsik hozzá. Ha nemzetközileg befutnának, egész más haszon-hányaddal tudnának dolgozni, hiszen nem elég az, hogy legyenek vendégek, az is fontos, hogy annyi bevétel keletkezzen, amennyiből a további fejlesztések és a nemzetközi marketing finanszírozható.

EH: – Miben profitálhat a város a világtalálkozóból?

VT: –  Úgy gondoljuk, hazánk fürdő nagyhatalom, ami a fürdőinket tekintve részben igaz is. De valójában azért még a középmezőnyben sem vagyunk, ha a jövedelmezőséget nézzük. Nem is mindig ismernek minket. De az által, hogy a találkozón való részvétellel segíthetek személyes kapcsolatokat teremteni a véleményformáló, döntéshozó szakemberekkel, befektetőkkel, méginkább felkerülhetünk a wellness térképre. Az sem utolsó szempont, hogy a kapcsolataim révén egy-egy cég működő- és szakmai tőkét hoz be az országba. Nagyon fontos, hogy a nemzetközi trendeknek megfelelően nézzenek ki design-ban és működésben is a létesítményeink.

Egerben sokkal jobban ki kellene használni a bor és a wellness kapcsolatát. Számtalan olyan helyen jártam, ahol bor-wellness szállók létesültek és komplex spa termékcsalád alakult ki a bor alapú termékekre építve. Nekünk ezt központi pályázatból mindenképpen célszerű lenne megvalósítani. Itt igazi professzionális bor-wellness szálló sincs, kicsit a Korona Borház ilyen Demjénben. Sehol sincs meg az a termékportfólió, amire azt lehetne mondani, hogy az egri borvidékre alapozott termékre épül. Viszont Demjénben, illetve Egerszalókban egyértelműen van ilyen lehetőség, és ezzel a közös termálvidék Hévíz és Hajdúszoboszló szintjére kerülhetne.

” Nagyon hiszek a térségi dolgokban” – Fotó: Nemes Róbert

EH: – A találkozó az egészségturizmus szakmai csúcstalálkozója is. Milyen témák köré csoportosul az idei konferencia?

VT: – Az egészség aktív megőrzése az, ami leginkább most központban lehet, hiszen a Technogym nevű vállalat, amely a világ egyik piacvezető cége vállalta magára, hogy a szervezés helyi részét elvégzi. Ennek az az egyik fontos üzenete, hogy igazából a fejlett országokban az egészség megőrzése a wellness iparág kiszélesedésével, irányításával történik. Nagyon jellemző, hogy a fitnesztermek egyben spa-k is. Nálunk is elindult ez a tendencia, csak még itt a fitnesztermek sokkal nagyobbak, mint a spa-k.

EH: – Egy 2016-os cikkében arról írt, hogy az egyik leggyorsabban fejlődő terület a munkahelyi (workplace) wellness. Hogy látja, Egerben ez mennyire elterjedt?

VT: – Még Magyarországon sem terjedt el. Azt lehet látni, hogy amikor Amerikában egy trend kezd ismertté válni, akkor előbb-utóbb a világon is elterjed. Hiszek benne, hogy a multik ezt idehozzák, bár itt Egerben kevés van belőlük. A dolog arról szól, hogy ezek a cégek rájöttek: érdekük, hogy a dolgozók jó állapotban legyenek mind fizikailag, mind lelkileg.

EH: – Ön a város szakbizottságának turizmusért felelős tagja. Eger wellnessturizmus tekintetében egész jó helyen áll, de mi az, amin még javítani lehetne? Mire van igény?

VT: – Nagyon hiszek a térségi dolgokban. A nemzetközi turizmusban akkor lehet Eger igazán jó, ha kis térségben gondolkodik. Ha megnézzük a legjobb szállodákat, akkor egy-kettő kivételével nem Egerben találhatók, hanem a környékén. Ezeket együttesen lehetne megfelelően bevezetni a piacra. Együtt sokkal sikeresebb lehetne a térség.

Nyilván van egy-két dolog, ami hiányzik. Egy professzionálisabb weblapnak, egy régió portálnak még el kellene készülnie. A külföldiek például gyakran foglalnak szállást a booking internetes portálon, így a szállásszolgáltatásból adódó haszon egy igen jelentős része kimegy külföldre. Ha ennek egy részét itt lehetne realizálni, akkor az a pénz a városban maradna. Még programszervezésben is tovább lehetne fejlődni, elférne egy látogatóközpont, ami orientálná az autóval érkező turistákat és itt akár szállást is lehetne foglalni. A várat turisztikailag jobban kellene használni, superior borkóstolóhelyet, több éttermet lehetne benne létesíteni. Egy új négycsillagos, tematikus bor-wellness hotel megépülése is jót tenne a városnak.

az eredeti hír itt elérhető