Soltész Gergő: egri bort igyon az új nemzedék!
2018.10.28Soltész Gergőt, az Ostorosbor tulajdonosát, vezetőjét, az Eger Sikeréért Egyesület alapítóját, leköszönő elnökét és legújabban az Egri Borműhely elnökét arról kérdezzük, hogyan kapcsolódik össze szakmai és közéleti szerepvállalása.
Soltész Gergő – Három éve alakult az Eger Sikeréért Egyesület (ESE) azzal a céllal, hogy a várost a magunk eszközeivel népszerűsítsük itthon, de határainkon túl is. A feladatok között szerepelt a kultúra, a sport támogatása, valamint a hátrányos helyzetű egri gyermekek segítése is. Több sikeres programot indítottunk el, amelyek reményeim szerint a jövőben is folytatódnak. Ezzel egy időben több borász társammal kezdtünk el az egri borok és az Egri borvidék fejlődési lehetőségeiről egyeztetni. Először csak baráti beszélgetéseken vitattuk meg, hogyan lehet hatékonyabban, nagyobb mennyiségben, jobb áron értékesíteni a borainkat, később azonban a könnyebb érdekérvényesítés reményében megalakítottuk az Egri Borműhely egyesületet. A bővülő társaság megtisztelt bizalmával, és elnökké választott. A tervek meghatározása után jutottam arra a következtetésre, hogy az előttünk álló feladatok mennyisége miatt – megköszönve az eddigi együttműködést – lemondok az ESE elnöki posztjáról.
Eger Hírek -Megmaradt tehát a közéleti szerep: az Egri Borműhely. A megalakulás után milyen tervek rajzolódtak ki az egyesületben?
Soltész Gergő – Az első tennivaló a várossal közösen megrendelt piackutatás eredményeinek felhasználásával egy borvidéki marketingkoncepció kialakítása volt. Ennek kapcsán meghatároztuk a legfontosabb célokat: az egri borok presztízsének növelését, az Egri Bikavér népszerűsítését, amelyhez nagy támogatást adhat, hogy a vörösborok közül elsőként lett hungarikum a borvidék zászlóshajója. Emellett az egységes borvidéki arculat megteremtését is fontosnak tartja az egyesület.
Eger Hírek – Ez pontosan mit jelent?
Soltész Gergő – Például a borvidék fizikai megjelenítését a Szépasszony-völgyben, ahol rengeteg turista találkozhat a borral. Nagyon jó lenne, ha minél több pincészet jelen lenne, így reprezentatív választékot tudnánk bemutatni a minőségi egri termékekből. Ugyanakkor szükségesnek tartjuk egyes borvidéki szabályok újragondolását, valamint az Egri Bikavér és az Egri Csillag termékleírásának kisebb módosítását, mert bár tradicionális márkákról van szó, figyelembe kell vennünk a piaci igények változásait is.
Egyszerűbb, határozottabb üzenetet kell küldenünk azoknak a fiataloknak, akik most lépnek be fogyasztóként a piacra, azt kell sugározni, hogy a borvidék nyitott az újdonságokra.
Eger Hírek – Mostanában sokat beszélünk az új, egységes egri palack megalkotásáról. Hallhatnánk erről részletesebb információkat is?
Soltész Gergő – A kezdeményezés – amelynek Nyitrai Zsolt országgyűlési képviselő állt az élére – biztos, hogy számos előnyt jelentene a borvidéknek. Az egységes arculat megteremtésébe is jól illik az egri palack ügye. Fontos, hogy megegyezés szülessen egy közös műszaki és vizuális koncepcióról. Emellett természetesen meg kell állapodni arról is, hogy milyen bor kerülhessen a palackba. Azt gondoljuk, hogy – legalábbis kezdetben – a legjobb minőségű Superior és Grand Superior borok kerülnének bele bízva abban, hogy így az egyedi palack és a kiváló borok egymást kölcsönösen erősítenék.
A legfontosabb tehát az összefogás, az egységes üzenet és a világos jövőkép: az Egri borvidék szereplői éles versenyhelyzetben tevékenykednek, lemaradni pedig nem szeretnénk másokhoz képest.
Eger Hírek – De Soltész Gergő azért elsősorban bortermelő. Vége a szüretnek: milyenek a kilátások?
Soltész Gergő -A szüret sikeresen lezajlott, cégünk idén 20 százalékkal több szőlőt vásárolt meg, és örömmel mondhatom, hogy minden szerződött partnerünkkel szemben teljesítettük a vállalásunkat. Ez azért is fontos, mert a nagy terméstöbblet helyi és országos szinten nagy kihívások elé állította az ágazat szereplőit. Az előjelek jók nem csak a fehér, de a vörösborok esetében is, várhatóan átlag feletti, kiemelkedő évjárat lesz 2018.