Sűrűn helyszíneltek rendőreink januárban, újra szólnak, óvatosabban közlekedjünk

2018.01.21

Havazással, faggyal, köddel, jegesedéssel, esőzéssel egyaránt meg kellett küzdeniük az úton közlekedőknek januárban. A rendőrség folyamatosan óvatosságra int, ám így is jelentős számban fordult elő személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset megyénk közútjain.

Január 16-án például busz és autó ütközött,Gyöngyösön, és egy ember megsérült. Majd egy nappal később ismét autó és busz karambolozott Egerszalókon, ám ez az eset tragikus végkimenetelű lett: egy ember életét vesztette.

A legtöbb baleset oka a sebesség hibás megválasztása volt, melyben volt abszolút gyorshajtás, illetve olyan esetek is, melyeknél a vezetők nem az adott út-, időjárási-, látási-, forgalmi viszonyoknak megfelelően választották meg járműveik sebességét. A további balesetek, értelmetlen tragédiák és anyagi károk megelőzése érdekében ismételten felhívja a rendőrség figyelmet az alábbiakra.

Erre figyeljünk!

  • Csak megfelelő műszaki állapotban lévő gépjárművel induljunk útnak, hiszen a világító berendezéseknek, a fékberendezéseknek, a futóműnek, lengéscsillapítóknak, az ablaktörlő berendezésnek, kormányberendezésnek, fűtő berendezésnek, illetve a gumiabroncsnak ebben az időszakban kiemelt jelentősége van.
  • Bár nem kötelező, de mindenképpen érdemes téli mintázatú, minimum 6 milliméter profilmélységű, 3-4 évnél nem öregebb, jó minőségű gumiabroncsot felszerelni a járműre. A téli időszakban eddig történt két halálos kimenetelű közlekedési balesetben is megállapítást nyert, hogy a balesetben résztvevő személygépkocsi gumiabroncsa ugyan téli mintázatú volt, azonban koruk jóval meghaladta a 10 évet. Az ilyen idős gumiabroncs már elöregszik, megkeményedik, és nem tudja azt a tapadást biztosítani, amire egy gépjárműnek ebben az időszakban szüksége lenne.
  • Fontos, hogy a járművezető is kellően felkészült legyen és a kedvezőtlen út- és látási viszonyoknak megfelelően közlekedjen.

Beszéljünk a ködről!

Télen gyakran tapasztalható az alattomos, foltokban elhelyezkedő köd, váratlanul futhatunk bele a ködösebb területekbe, és a látótávolság az egyik pillanatról a másikra néhány méternyire is lecsökkenhet. Célszerű ezzel is számolni, a ködös szakasz kezdetét észlelve még a jól belátható úton csökkentjük a sebességet, és elegendő követési távolságot tartva konvojban közlekedni.

Amennyiben már beértünk a ködös útszakaszba, akkor ne fékezzünk pánikszerűen, és figyeljük a mögöttünk haladókat is. A sűrű ködben kapcsoljuk be a tompított világítást (ha van, akkor a ködlámpát is).

A hátsó ködlámpát csak akkor használjuk, ha a látótávolság 50 méter alá csökken, ellenkező esetben vakíthatjuk a mögöttünk haladókat. Tanácsos időnként ellenőrizni mind az első, mind a hátsó ködlámpa kapcsolóját, mert sok esetben kiváló látási viszonyok mellett is indokolatlanul bekapcsolva hagyjuk. Különösen szürkületben és este rendkívül zavaró és vakító a ködlámpa fénye.

A téli időszakra jellemző havas, csúszós utak komoly odafigyelést igényelnek. Nedves útfelületen jelentősen nő a fékút, a hirtelen fékezéssel nagymértékben nő a megcsúszás, kifarolás, adott esetben a pályaelhagyás veszélye. Ilyen útviszonyok között nagyobb követési távolságot tartva, a megengedettnél is alacsonyabb sebességgel közlekedjünk, óvatos fékhasználatra törekedjünk, illetve kerüljük a hirtelen kormánymozdulatokat!

A gyalogos is figyeljen!

Gyalogosként a járdán, ahol nincsen járda a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton, ha egyik sincsen vagy gyalogos közlekedésre alkalmatlan, akkor az úttesten lakott területen belül lehetőleg a menetirány szerinti bal oldalon,

lakott területen kívül mindig a bal oldalon, a járműforgalommal szemben kell közlekedni.

Az úttesten történő átkeléskor fokozott körültekintéssel közlekedjenek, csak akkor lépjenek az úttestre, ha meggyőződtek arról, hogy az áthaladási elsőbbségüket biztosították. Az éjszakai és korlátozott látási viszonyok között fontos, hogy gyalogosként is legyenek láthatóak.

Balesetmentes közlekedést kíván a Heves Megyei Baleset-megelőzési Bizottság.

az eredeti hír itt elérhető