Az Egri Borvidék mindenek előtt – interjú Juhász Ádámmal
2018.07.31Július 20-án, 2 évig tartó építkezés után átadták a Juhász Testvérek Pincészetének új borászati központját Egerszalókon. Az eddig megtett útról, – mely millió kilométerben mérhető – az Egri Borvidék fejlődéséről és a közös célokról beszélgettünk Juhász Ádámmal.
Eger Hírek: Nincs egy hete, hogy elkészült itt Egerszalókon az új borászati központotok. Mi épült itt fel pontosan?
Juhász Ádám: A fejlesztés 2016-ban kezdődött, zöldmezős beruházás révén egy komoly tereprendezéssel. Közben jött egy hideg tél is, így az alapkő letétele után majd egy évvel kezdhettük el az építkezést, ami még egy évig tartott.
Felépítettünk egy 4 szekcióra bontott, 3000 négyzetméteres borászati technológiai komplexumot és egy hozzátartozó 400 négyzetméteres irodaépületet.
A borászarti központban létrehoztunk egy korszerű, ellennyomásos töltőrendszerű palackozót, mely alkalmas mind csendes, mind szénsavas borok palackozására. Ez a palackozó, a maga 6000 palack per órás kapacitásával jelenleg a legnagyobb ilyen típusú a borvidéken. Az ehhez tartozó gépházunk saját erőből állít elő sűrített levegőt, van gőzfejlesztőnk, víztisztító berendezés és egy olyan automata mosórendszerünk, ami a csővezetékeket és tartályokat tisztítja, gombnyomásra. ’Tisztaság fél egészség’, valljuk, hogy kiváló minőségű borokat csak magas szintű higiéniai körülmények között lehet készíteni.
A sort a csomagoló szekció zárja, ahol már nem csak kézi erő, hanem innovatív robot technika is dolgozik.
Úgy kell elképzelni, hogy a folyamat elején elindul a bor a tartályokból és a végén mindennemű emberi beavatkozás nélkül, felcímkézve, 6 palackos kartonban jön le a sorról.
Eger Hírek: Majd bekerül ebbe az óriási raktárba…
Juhász Ádám: Igen, ez egy 1000 négyzetméteres raktár, nagyjából 1.200.000 palack tárolására alkalmas jelenleg, de ez is bővíthető szükség esetén.

Eger Hírek: Okozott a beruházás létszámcsökkenést?
Juhász Ádám: Természetesen nem, sőt létszámbővítést hozott a fejlesztés, már most 10 fővel többen vagyunk. A végső cél, a folyamatos terjeszkedést figyelembe véve a 20 új munkahely teremtése. Nyilván elsődlegesen a termelés fejlesztése volt a legfontosabb.
Eger Hírek: Mesélj kicsit erről az impozáns irodaépületről is!
Juhász Ádám: Mint említettem, nagyjából 400 négyzetméter, az emeleten vannak az irodák, a tárgyaló és az adminisztráció, innen irányítjuk a vállalkozást.
Édesapám a megnyitó ünnepségen lemondott az ügyvezető igazgatói posztról a javamra, így a nagybátyámmal közösen visszük tovább a céget a jövőben. Nagyon szoros a kapcsolatunk, így egymás mellé került az irodánk, csak egy üvegajtó választ el minket egymástól.
Az alsó szinten található a recepció, a dolgozói étkező, egy kizárólag szakmai kóstolóterem és egy vegyes funkciójú shop és kávézó. Itt amellett, hogy vendégeink vásárolhatnak borainkból, kellemes környezetben megihatnak egy finom kávét is. Hamarosan elérhetőek lesznek a Juhász brand ereklyéi is, melyek még fejlesztés alatt állnak ugyan, de annyit elárulhatok, hogy dugóhúzótól elkezdve, a csavarzárunkból készült kulcstartón át az egyedi ruhadarabokig szinte minden lesz.
Emellett, mivel van egy elég komoly lokálpatrióta látásmódunk, együttműködve az önkormányzattal, szeretnénk erősíteni a környék kistermelőit egerszalóki kézműves termékek árusításával.

Eger Hírek: Több helyen is elhangzott, hogy ez a borászati komplexum az egész Egri Borvidék javára válhat, segítség más borászoknak is. Hogy kell ezt érteni?
Juhász Ádám: Ez a filozófia több összetevőt takar. Felépítettünk egy korszerű labort, borvidéki szinten egyedülálló technológiával. Van egy úgynevezett Wine Scan gépünk, ami egy dán fejlesztés, fél perc alatt 22 paraméterét analizálja a vizsgált bornak.
Úgy gondoljuk, a 21. századi borkészítésben elengedhetetlen a magas szintű borászati technika, máskülönben nem tudnánk lépést tartani a folyamatos fejlődéssel. Szeretnénk, hogy ez a környék borászai számára is elérhető legyen, a laborunk bárki előtt nyitva áll. Szívesen vállalunk bérmunkákat a jövőben, célunk az Egri Borvidék erősítése a kis borászatok ilyesfajta támogatása révén.
Emellett ott van a már említett teljes pezsgő technológia, mellyel nagy tételben tudunk előállítani tank erjesztésű pezsgőket a két darab, egyenként 150 hektóliteres, 6 barig nyomásálló erjesztőtartályunknak köszönhetően.
Lehetőségek végtelen tárháza várja az érdeklődő szakmabelieket, legyen szó palackozásról, címkézésről és csomagolásról.

Eger Hírek: Úgy tudom, egy sikeres vidékfejlesztési pályázat is hozzájárult a fejlesztések költségeihez…
Juhász Ádám: Igen, ezt 2016-ban az alapkőletételnél jelentette be Nyitrai Zsolt, a térség országgyűlési képviselője. Ez egy az európai unió és a magyar állam által közösen nyújtott támogatás, melyet a borászati technológia fejlesztésére, a pincészetek korszerűsítésére lehetett megpályázni. Sok másik pincészettel együtt természetesen mi is részt vettünk ebben és a gazdasági erönknek, valamint a 20 éves szakmai tapasztalatunknak köszönhetően, szerencsére sikerült a maximális összeget, a 200 millió forint vissza nem térítendő támogatást elnyernünk.
Bár ez egy jelentős összeg, mégis csak a töredéke a teljes beruházásnak. Emellé még 500 millió forint önerő és ugyanennyi hitel is kellett, hogy ez a központ létre jöhessen.
Így jön össze az 1,2 milliárd forint, aminek egyébként a már emlegetett lokálpatriotizmus jegyében, a nagy részét helyben költöttük el. Helyi, magyar vállalkozókkal dolgoztatunk, törekszünk rá, hogy amit csak lehetséges helyben szerezzünk be.
Az időközben szárnyra kelt pletykákkal kapcsolatban pedig le szeretném szögezni, hogy a Juhász Testvérek Pincészete még mindig 100%-ban édesapám és a nagybátyám tulajdonában van.

Eger Hírek: Visszakanyarodva a Juhász brandre, mesélj kicsit a Juhász Rozé sikerességének titkáról!
Juhász Ádám: Azt hiszem, két alapvető tényező befolyásolta ezt. 2010-ben kezdtünk a rozéinkhoz szénsavat adagolni. Akkoriban kezdett el újra fellendülni itthon a fröccsivás kultúrája és olyan gyorsan elkapkodták az első próbaként készített szériát, hogy szinte alig bírtuk a termeléssel lekövetni a folyamatosan növekvő keresletet.
A másik fontos tényező, a mindenkitől jól megkülönböztethető, saját küllemű palackunk.
2013-ban, Franciaországban végeztem a mesterdiplomámat, amikor a szüleim eljöttek hozzám látogatóba. Borász családként természetesen bárhol járunk, mindig érdeklődéssel figyeljük a helyi borászati kultúrát, így egy áruházban járva megakadt a szemünk egy helyi termelő palackjain. Kis címkéken különböző gyümölcsök ábráival jelezték a vásárlók felé, hogy az adott bor milyen illat- és ízvilágot képvisel.
Édesapám, ahogy hazatért, megterveztette a mi saját málnás címkénket, amivel minden palack Juhász Rozé egyedi és összetéveszthetetlen lett. A málna aromát persze nem beletettük a borainkba, alapból volt egy ilyen aromavilága, köszönhetően annak, hogy már akkoriban is komoly technológiai háttérrel rendelkeztünk a rozékészítéshez.
Mindenesetre, a málnás rozé annyira jól sikerült, hogy egyszer, amikor átmenetileg kifogytunk ezekből a címkékből és pár palack így került forgalomba, egy egri vendéglátóhelyen egy lány társaság visszaküldte a borunkat, ugyanis nem hitték el hogy azt kapták, amit rendeltek.
Eger Hírek: Mi lett aztán ezzel a málnás címkével?
Juhász Ádám: 2016-ra egy jelölési rendelet kapcsán a hatóság válaszút elé állított minket. Vagy megmarad a málnás címke, de akkor termékkategória váltás után, boralapú koktélként értékesítjük tovább, 3% málnasűrítmény vagy püré hozzáadásával, vagy elhagyjuk a jelölést. Így elhagytuk és bejött.
Abban az évben 20%-kal nőtt az értékesítésünk.
Édesapám egyébként a Juhász borok országos szintű ismeretsége és sikere érdekében, több mint 1 millió kilométert vezetett Magyarországon az elmúlt 15év alatt, 4 autót elfogyasztva és közel 1000 borkóstolót tartott, szerte az országban.

Eger Hírek: Végezetül, mi a véleményetek Nyitrai Zsolt kezdeményezéséről, az Egri Borvidék saját palackjáról?
Juhász Ádám: Mi természetesen a feltétlen támogatásunkról biztosítottuk. Több neves borásszal együtt mi is tagjai vagyunk az Egri Borműhely nevű szerveződésnek. Itt olyan, a borvidékért tenni akaró emberek tömörülnek, akik a saját gazdasági céljaikat a háttérbe helyezve is hajlandóak tenni a közös cél érdekében, hogy a borvidék fejlődjön, máskülönben lemaradunk.
Itt megvan a mennyiségi és a szakmai háttér is, hogy az Egri Borvidéknek a közös palack révén is több és jobb jusson a magyar és a világ borpiacán.
Azt valljuk, hogy elsődlegesen a borvidéknek kell fejlődnie és csak utána az egyes pincészeteknek. Nagy bortermelő országokban is -mint például Franciaország-, minden valamire való borvidéknek van saját palackja.
Így pedig, hogy mind a városvezetés, a Kormány és a szakma is támogatja, alapvetően sikerre van ítélve. Magas minőségi elvárások vannak, szeretnénk, hogy csak a legjobb borok kerülhessenek ebbe a palackba és mivel Nyitrai úr nem szereti az ötéves terveket, – ahogy ez már a Bikavér Hungaricummá nyilvánításával kapcsolatban is kiderült – ez egy éven belül meg is valósulhat.